Tak zmieni się wiadukt na DK92 po przebudowie. Poznaliśmy zakres i plan prac

, 27 grudnia 2022
źródło: Google Maps

Wiadukt nad ul. Piaski w Swarzędzu zostanie gruntownie przebudowany. Obecnie trwa poszukiwanie wykonawcy tej inwestycji. Wiadomo już, co obejmuje projekt i jak będą wyglądały kolejne etapy robót drogowych. Dokładny harmonogram poznamy po przekazaniu placu budowy firmie, która zwycięży w przetargu.

O planach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na remont wiaduktu w ciągu ul. Poznańskiej w Swarzędzu informowaliśmy już w listopadzie. Chodzi o obiekt znajdujący się na drodze krajowej nr 92, nad ul. Piaski. Obie ulice – ul. Poznańska i ul. Piaski – są kluczowe dla komunikacji między północą i południową częścią Swarzędza, a także w kontekście połączenia z Poznaniem – remont w tym miejscu będzie oznaczał poważne utrudnienia dla kierowców i pieszych, które potrwają około 2 lat. Czytaj więcej TUTAJ.

Wiadukt Swarzędz: GDDKiA ogłosiła przetarg na przebudowę

– 9 grudnia br. ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy. Na 12 stycznia 2023 r. planowane jest otwarcie ofert. Rozbudowa planowana jest na 24 miesiące od daty zawarcia umowy. Planujemy, że podpisanie umowy nastąpi w I połowie 2023 r.

– informuje Alina Cieślak, rzeczniczka prasowa poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jednocześnie przedstawicielka GDDKiA zapewnia, że rozbudowa wiaduktu w Swarzędzu „związana jest z podniesieniem parametrów technicznych oraz klasy nośności obiektu”, a jego obecne użytkowanie jest bezpieczne.

Czytaj też: Tramwaj do Swarzędza? Sprawdzamy co dalej z koncepcją. „Możemy potwierdzić powrót do rozmów”

Etapy przebudowy wiaduktu nad ul. Piaski w Swarzędzu

Z dokumentacji przetargowej wynika, że prace związane z przebudową wiaduktu będą odbywały się etapami. Inwestor chce, żeby wykonawca rozebrał najpierw połowę starego wiaduktu i postawił na jej miejscu nową konstrukcję, następnie to samo stanie się z drugą połową – pozwoli to utrzymać ruch na ul. Poznańskiej. O ile droga krajowa będzie cały czas przejezdna, o tyle ul. Piaski nie. Podczas wykonywania niektórych prac możliwe będzie wprowadzenie na niej ruchu wahadłowego, ale okresowo trzeba przygotować się na zupełne zamknięcie drogi i konieczność korzystania z objazdów.

– W trakcie budowy ruch na drodze krajowej nr 92 zostanie utrzymany i będzie się odbywać jedną jezdnią, która na czas budowy stanie się jezdnią dwukierunkową. Jeśli chodzi o ruch ulicą Piaski, pod wiaduktem, w postępowaniu wprowadziła dodatkowy warunek, aby czasowo utrzymać ruch wahadłowy w ciągu ulicy Piaski, z wyłączeniami ulicy z ruchu ze względów bezpieczeństwa na czas prac technologicznych wymagających wstrzymania ruchu

– wyjaśnia Alina Cieślak z GDDKiA.

Jako pierwsza rozebrana zostanie południowa nitka wiaduktu (od strony parku). Projekt tymczasowej organizacji ruchu zakłada, że na wysokości ul. Dworcowej samochody zostaną przekierowane na nitkę prowadzącą do Poznania, a do dyspozycji kierowców będzie po jednym pasie w obu kierunkach. Auta będą zjeżdżać z powrotem na pasy DK92 w kierunku Kostrzyna na wysokości zatoczki autobusowej, a sam przystanek zostanie przeniesiony klika metrów dalej. Niedostępny będzie chodnik po tej stronie wiaduktu – piesi będą mogli korzystać z zebry na ul. Piaski, poniżej wiaduktu.

W drugim etapie sytuacja się odwróci – za wyjazdem z ul. Zapłocie zamknięta zostanie nitka DK92 prowadząca do Poznania, a ruch odbywać się będzie dwukierunkowo odcinkiem od strony parku. Przystanek autobusowy w kierunku Poznania zostanie przeniesiony w pobliże stacji paliw Orlen, a piesi nie będą mogli korzystać z chodnika na wiadukcie od strony rynku.

Przebudowa wiaduktu w Swarzędzu – zakres prac

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma już projekt budowlany, który zostanie zrealizowany przez wykonawcę. Jego podstawowym założeniem jest budowa dwóch osobnych wiaduktów na miejscu istniejącej konstrukcji.

Projektuje się w miejscu istniejącego wiaduktu 2 wiadukty żelbetowe jednoprzęsłowe o układach statycznych belki wolnopodpartej. Nośność obiektów dostosowano do obciążeń ruchem samochodowym wg PN-EN – klasa 1 oraz do obciążeń pojazdów wojskowych kołowych MLC 150/100, gąsienicowych 120/80. Klasa drogi – GP

– czytamy w dokumentacji przetargu opublikowanej przez GDDKiA.

Czytaj też: Przejście podziemne przy dworcu w Swarzędzu oddane do użytku. Kosztowało 8 mln zł. Teraz pora na parking?

Istotną modyfikacją ma być zmiana przebiegu nitki ul. Poznańskiej w kierunku Kostrzyna – jezdnia na wysokości wiaduktu zostanie odsunięta w kierunku południowym (w stronę parku), co pozwoli złagodzić łuk. Przebieg jezdni w kierunku Poznania nie zostanie zmieniony. Po zakończeniu inwestycji do dyspozycji kierowców nadal będą po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, a piesi będą mogli poruszać się nowymi chodnikami po obu stronach obiektu oraz pod nim. Planowana jest także budowa dodatkowych schodów między przystankiem autobusowym znajdującym się na nitce w kierunku Poznania a ul. Piaski.

Projektanci zwrócili uwagę na kwestię hałasu generowanego przez samochody w tym miejscu. Nawierzchnia przebudowywanych odcinków ul. Poznańskiej i ul. Piaski ma być pokryta asfaltem ograniczającym generowanie decybeli, ale najważniejszą zmianą w tym zakresie będzie budowa ekranów akustycznych po północnej stronie wiaduktu. Tłumiąca hałas ściana stanie na odcinku między wyjazdem na DK92 z ul. Zapłocie a szczytem schodów łączących chodniki na ul. Piaski i ul. Poznańskiej.

Koszty inwestycji

– Kwota, jaką zamawiający (GDDKiA – przyp. red.) zamierza przeznaczyć na inwestycję, zostanie podana podczas otwarcia ofert złożonych przez potencjalnych wykonawców robót. Całość prac zostanie sfinansowana ze środków będących w dyspozycji GDDKiA

– przekazuje Alina Cieślak z GDDKiA.
Projekt przebudowy wiaduktu nad ul. Piaski w Swarzędzu
Źródło: GDDKiA